Kryddor

På sommaren har jag oftast inte någon jätteaptit.
Det brukar bli mycket sallader.
Men den här regniga sommaren har det blivit många grytor och soppor.
Mat att värma sig med i regnet och kylan.
I regnvädret igår blev det kåldolmar här hos mig.
Det var jättegott även utan potatis och lingonsylt.
Åt rårivna morötter och gurka till. Försöker undvika kolhydraterna i mesta möjliga mån.

Det är lite lustigt hur vädret kan påverka aptiten.
I varmare länder, som Tunisien tex, äter man ju inte mindre pga värmen.
Däremot äter man ju mycket stark mat, starkare än vi i Sverige gör.
Det påverkar deras aptit på ett positivt sätt.

Kryddor påverkar ju matsmältningen och kroppens förbränning och en massa annat.
Jag som är diabetiker kan tex sänka mitt blodsocker genom att äta mycket kanel.

Det är en hel vetenskap det där med kryddor och hur de påverkar, inte bara smaken på vår mat, utan även vår hälsa.
Egentligen kan jag ju alldeles för lite om sånt här.

Idag har vi en solig dag här som ett avbrott i allt ruskväder vi haft.
Men imorgon ska dimman rulla in här igen som start på ett par dagar med ostadigt väder.
Så det gäller att passa på att njuta av solen idag.

Jag hoppas att solen skiner på er andra också.
Ha en bra dag nu.




Kommentarer

  1. Visst är det så med maten som du skriver. Här blir det inte några långkoksgrytor denna årstid.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Nej, brukar äta väldigt lätt sommartid här också. Men vi har inte haft någon riktig sommar här än. =( Kram C

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

En liten varning