Dagens funderingar

Jag har upptäckt att dagens ungdomar inte har något telefonvett eller jag kanske skulle kalla det telefonetikett. Vad jag än kallar det så menar jag att dom inte kan föra ett normalt telefonsamtal.

Det går bra så länge det är videosamtal eller bara sms och mms. Men ett helt vanligt samtal är värre.


Då får man enstaviga svar och måste dra vartenda ord ur dom. Försöka få den information man vill ha ur en i andra änden, som låter helt oförstående eller ointresserad är inte lätt. Man är helt slut efter ett sånt "samtal".

Det här gäller de flesta ungdomar (tonåringar) jag känner med få undantag. Varför är det så? Kanske det är tiden vi lever i. Allt ska gå så snabbt. Så man väljer att skicka snabba sms. Med massa förkortningar, istället för att ringa.

För oss i min generation, jag är 60 år, kan det här vara oerhört frustrerande. Men det är väl bara att acceptera att det är något som tillhör utvecklingen. I framtiden kanske man aldrig har några telefonsamtal. Alla kanske använder sms. Till och med telefonförsäljarna. Och det vore ju i och för sig skönt. Att slippa en massa irriterande samtal från den yrkes gruppen.

Ja, ja. Det var dagens fundering från mig.

Här skiner solen och det ser ut att bli ännu en härlig dag. Jag ska byta gardiner idag. Får se om jag hinner med alla fönster eller bara ett rum idag. I e.m. blir det en promenad med min dotter och sedan till yngsta barnbarnets fotboll.



Tänk att det fortfarande blommar överallt fast vi är i början av september nu.

Ha det bra. Var rädda om er och om varandra. KRAM 😀

Kommentarer

  1. Men vet du vad, jag har faktiskt också funderat på samma sak!
    Har samma erfarenhet av de tonåringar jag försökt ha samtal med.
    De är så vana att meddela sig med korta sms eller e mejl att de inte
    förstår hur ett vanligt telefonsamtal borde vara.
    Jag kom i kontakt med många tonåringar genom mitt jobb förut.
    Och det fanns undantag men de flesta var lika svåra att ringa till när
    man skulle boka en besökstid eller annat.
    Tur det fanns föräldrar till hjälp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En märklig utveckling kan man tycka.
      Kram

      Radera
  2. Samma sak med mina syskonbarn. Mail och sms går bra. Men telefonsamtal är oftast total tystnad förutom ett kort ja, nej ,vet inte eller bra.
    Kram S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det. Enstaviga svar och tyst annars. =)
      Kram

      Radera
  3. Kan bara hålla med i dit tänk.
    Kram Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ofta visar det sig att det man gått och tänkt på har andra också funderat över.
      Lustigt. Människor är väl mer lika än vad man tror.
      Kram

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

En liten varning