Rutiner

Jag försöker att inte planera allt så noga i livet.
Men vissa rutiner jag har sitter i ändå.
Som mina morgonrutiner.

Vaknar och går direkt ut i köket, sätter på mina ägg och mitt kaffe, häller upp mat och vatten till katterna
innan jag går in i badrummet och gör det jag ska där.
Släpper ut katterna innan jag äter frukost själv.

Efter frukost blir det snabbt in i duschen, borsta tänderna och klä på mig.
Bädda sängen och plocka undan i vardagsrummet.
Sen en påtår med mig till datorn, gå igenom mejlen och sedan logga in på bloggen.

Och här är jag nu, vid datorn och skriver som vanligt på morgonen.


Jag undrar varför vissa rutiner verkar sitta i ryggmärgen och är så svåra att släppa i vardagen?
Och är rutiner något bra eller något som begränsar?
Det beror förståss på var i livet man befinner sig.

På jobbet kan det vara viktigt med rutiner och samma sak är det ju med små barn.
Då är rutiner självklart väldigt viktiga.
Men under den lediga tiden av livet, i ditt eget liv och helt utan ansvar för någon annan.
Är rutiner viktiga då? För att må bra. 

Ja jag har som alltid en massa konstiga funderingar.
Hur är det med er andra? Har ni inga rutiner ni alltid följer på er fritid? Eller har ni en massa rutiner?
Som Skalmans klocka som talade om precis vad han skulle göra och exakt när. Haha😀

Min hjärna tramsar lite extra efter en hel helg av vila tror jag.
Men lämna gärna en kommentar om vad ni tycker om rutiner.

Ha en bra dag nu.
Kram.

Kommentarer

  1. Vissa rutiner måste finnas som du skriver.
    Morgonrutiner har även jag som är lite svåra att rucka på. Men ibland så måste man göra det för att hinna annat som kommit upp.
    Ha en bra måndag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fast ibland upplever jag att mina rutiner blivit till vanor som jag har svårt att göra mig av med. Även nu när jag inte jobbar längre och egentligen inte behöver alla gamla rutiner för att få vardagen att flyta smidigt.
      Kram

      Radera
  2. Har nog fler rutiner än vad jag tänker på egentligen. Som vilken veckodag jag tvättar.ex eller att jag alltid byter sängkläder på tvättdagen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja rutiner från början som blivit vanor med åren. =)
      Kram

      Radera
  3. i min stora familj är det rutiner som gäller precis allt för att det ska fungera
    med barnens schema och våra egna
    men när semestern kommer är det så befriande att slippa alla rutiner och bara ta dagen som den kommer.

    SvaraRadera
  4. Ja, jag försöker ta dagen som den kommer nu när jag inte jobbar längre. Men har ändå samma morgonrutiner som innan jag blev pensionär.
    Enda skillnaden är att jag sover längre. Haha.
    Kram

    SvaraRadera
  5. en blandning av både tror jag är bäst ..i alla fall för mig
    hade fint

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner mig tråkig ibland med mina rutiner. Det är bara nån tokig tanke jag fått.
      Jag har så många tokiga tankar i min skalle. Haha.
      Kram

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

Måndagsbloggen