Nyfiken


 Jag brukar kalla det för vetgirig. Men det är ju en slags nyfikenhet det också.

Jag vill alltid veta...hur saker fungerar, hur människor fungerar. Hur dom tänker och hur dom känner. Är nyfiken på alla olika kulturer. Deras mat och deras traditioner och hur människorna lever. Hur bor dom, hur ser deras hem ut, vad arbetar dom med o.s.v. 

Ja den fortsätter i det oändliga min vetgirighet. Och min kunskapsbank växer i takt med alla svar jag får på det jag undrar över. Människor, djur, uppfinningar, astronomi, esoterik och all historia.

Finns det något du är extra nyfiken på? Eller är du lika vetgirigt nyfiken som jag? Och vill veta allt om allt.😀

Det är skönt att vara en nyfiken själ som aldrig kommer sluta att växa i alla fall. Håller du inte med mig? 

KRAM



Kommentarer

  1. Visst kan jag vara nyfiken på vissa saker. Hur skulle det se ut om man aldrig var nyfiken på något. Då hade man inte en aning om nåt eller något. Men lagom är bäst för mig.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Jag är nog lite osvensk.
    Svenskar är kända för att allt ska vara lagom. Att lagom är bäst. Jag är allt annat än lagom haha.
    Lär mig nya saker hela tiden.
    Från vänner från tv, från böcker och från nätet.
    Min önskan att lära mig nya saker tar aldrig slut.
    Det är jag glad för.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Livet vore bra trist om man inte var nyfiken och villig att lära sig nya saker.
    Och nu är det ju så lätt att få svar på frågor man har. Bara att googla. Intresse för andra kulturer har jag också. Etnografiska museet i Stockholm är en favorit.
    Jag tycker om dina små funderingar som du så finurligt knyter ihop med dagens citat eller ordspråk.
    Kram S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack S. Instämmer i det du säger.
      Etnografiska ute på Djurgården har jag också varit mycket på.
      Tack för dina alltid snälla kommentarer.
      Kram

      Radera
  4. Håller med dig om att vetgirig eller kunskapstörstig är ett bättre ord än nyfiken. Människor misstar ofta nyfikenhet för något skvallrigt och fult. Men det har ju inget med vetgiriga att göra.
    Man kan väl aldrig få tillräckligt med kunskap. Jag kommer att vara vetgirig till den dag jag dör.

    SvaraRadera
  5. Kan bara säga att jag instämmer. Jag fortsätter att
    som du fortsätta växa mentalt resten av mitt liv. =)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

En liten varning