Musik

Det är lustigt hur musik kan påverka.
Den kan göra så man blir glad och pigg eller trött och kanske lite vemodig.
Eller bara väldigt skönt avslappnad.
Den kan göra så gamla minnen plötsligt vaknar till liv.

Satt och lyssnade på musik från min tonårstid som ju var för 100 år sedan
Helt plötsligt mindes jag händelser jag hade glömt.
Minnesbilderna framträdde så tydligt att jag till och med tyckte mig kunna känna dofterna.

Nästan som en lättare hypnos.
(jag har provat hypnos)

Jag har ju sett experiment man gjort med att utsätta blommor för musik.
Och blommorna man spelade klassisk musik för växte mycket fortare än andra växter.
Så det är väl inte så konstigt att musiken påverkar våra hjärnor också.

Jag ringde upp min bästa vän, som jag vuxit upp med, under stenåldern.
Kollade med henne om mitt minne stämde och det visade sig att det gjorde det.
Så det var inte inbillning.

Musik kan alltså användas som minnes hjälpmedel.

Dagens lilla fundering bara.

Ha en bra dag och omge er med vacker musik.

Kram 

Kommentarer

  1. Visst är musik både uppiggande och ibland att man blir nedstämd utav den. Visst har jag kommit ihåg saker och ting från barndomen när man hört en gammal låt. Mycket gammal svenstoppsmusik som mina föräldrar lyssnade på när vi var ute på sjön och hade en liten transistorradio med oss.
    Ha en fin lördag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Det jag plötsligt mindes så i detalj att jag tom kände dofterna var ett minne av en speciell händelse som jag glömt som var lite sorglig av olika orsaker. Minnet var så klart som om jag sett en film av det. Till minsta detalj i kläder och annat och doften av skogen och regnet.
    Har aldrig haft ett så starkt minne av något förut-
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

Måndagsbloggen