Kaffe behövs för att le på morgonen.


Börjar den här Söndagen likadant som alla veckans dagar. (om jag inte är sjuk)
Med en stor kopp kaffe.
Kaffe är den viktigaste ingrediensen i min frukost.
Och det som får mig att ha ett gott morgonhumör.
Utan kaffe inget leende.

Idag ska dottern komma hit och koppla in mitt nya tv/bredbands paket från Comhem.
Jag hoppas att det går bra och att allt fungerar som det ska när det är inkopplat.
När det är en ny leverantör vet man ju inte säkert hur bra det är eller om man blir nöjd.

Får hålla tummarna helt enkelt.

Är det någon av er som är duktiga på Orkidéer?

Mina har blommat ut och jag har klippt ner de torkade stjälkarna.
Läste någonstans att de blommar om fortare om man tar upp dom ur krukan och sätter dom i en vas.
Men då sa svägerskan att hon provat det och att hennes hade dött.

Om ni har orkidéer, hur gör ni?
Hur lång tid brukar det ta för dom att blomma om?
Ibland önskar jag att jag hade gröna fingrar.

Men eftersom jag inte har det får jag fråga er andra.

Hoppas ni har några råd.

Nu har kl passerat 9 och min kaffekopp är tom.

Dags för påfyllning och dags att börja den här dagen på allvar.

Ha en skön Söndag.
Kram

Kommentarer

  1. Här kan du säkert hitta hur du ska göra eller inte göra med dina orchideer.
    https://www.orchidehuset.se/
    Ha en fin söndag.
    Kram CArin

    SvaraRadera
  2. haft en mega orkidé..brudorkidé ..de är tacksamt blommande..i glaskruka med fat trivs de bäst å så ska man låta luftrötterna här hej vilt utanför krukan ...jag ställde min i diskhon så hela krukan är under vatten ..högst fem minuter så den inte drunknar ( den kväs av för lång tid under vatten ..glömde bort en en halv timme å den dog efter ett tag ) orkidé jord ..fyll på nytt varje början av året det var det hela ...när den blommat klart å hela stammen vissnat ner klipps den bort å då ser den ju lite klen ut ..då köpte jag en fusk orkidé kvist å satt i under tiden ...lycka till med blomningen
    hade fint

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också fuskorkideer i mina nu när de inte blommar längre.
      Kram

      Radera
  3. Det sägs att blomman inte ska stå i vatten hela tiden.
    Men det gör dom ju där dom växer ute i naturen.
    Jag har en ytterkruka utanpå plastkrukan. Fyller mellanrummet mellan krukorna med vatten upp till kanten. Så får det stå tills vattnen dunstat bort. Ca 1 mån. Sen får blomman stå utan vatten i ca 10 dagar. Så den är helt torr innan jag fyller på vatten igen. Klipper torkade stänglar i jämhöjd med bladen.
    Lycka till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok det kan vara värt att prova.
      Tack för tipset.
      Kram

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

En liten varning