Kålgryta

En ny dag har börjat medans jag sov.
Känns så i alla fall, för jag sov ända till 8.15.
Nu har jag ätit frukost och fixat till mig och tagit med kaffet till datorn.

Morgonfikar alltid framför datorn, som att fika med en vän. Haha.😂😂😂
Det är tidens utveckling, förr i tiden satt man ju i telefonen hela tiden, nu sitter man vid sina skärmar.

Hade en bra dag igår.
Svägerskan och jag gick runt i lite olika affärer.
Helt oväntat stötte vi på brorsdottern med en kompis som också var ute och kollade efter julklappar.
Så då gick vi och åt lunch tillsammans med dom.

Sen gick vi åt skilda håll igen.
Vi kände oss nöjda med köpcentrumet så vi åkte till Willys och handlade mat.
Nu har jag fyllt min kyl igen, vilket inte är särskilt svårt eftersom den är så liten. Haha.

Jag köpte färdig pepparkaksdeg också.


Ska ju baka pepparkakor med mina barnbarn när dom kommer hit imorgon.

Deras pappa kom förbi i morse och lämnade deras brödkavlar och alla pepparkaksformar.


Jag har köpt kristyr också, i tre olika färger.
Vit, rosa och grön fanns det, köpte alla tre.
Så nu är det bara att sätta igång och baka så det står härliga till. Det ska bli riktigt roligt.

Men idag ska jag inte baka, inte göra något särskilt alls egentligen.
Kanske bära ut en kasse med saker till ute förrådet.
Inget som innebär någon större ansträngning alltså.

Behöver inte laga mat heller eftersom jag har rester kvar från gårdagens middag.
Gjorde en Lchf Kålgryta, såååå gott.😋

Recept: 1 litet kålhuvud, 1 stor gul lök, 5hg färs, salt, peppar, kryddpeppar, soya och smör.
2 dl grädde+2 dl creme fraiche.

Gör så här:
Man hackar vitkål och lök grovt och steker i omgångar i smör så det får lite färg.
Häll över i en större gryta vart efter.
Bryn sen färsen, smula den inte för väl.
Blanda samman allt och krydda, färga med en skvätt soya och tillsätt grädde och creme fraiche.
Låt allt puttra under lock i ca 20 min tills kålen mjuknat och såsen fått en simmig karaktär.

Resultatet blir så här
En jättegod kålgryta som en variant av den vanliga kålpuddingen men i mitt tycke godare.
Receptet är beräknat för 6 personer så jag får alltid rester kvar att frysa in och att äta dagen efter också.

Japp, det var den här morgonens inlägg om allt och inget, precis som vanligt.

Ha en riktigt bra dag nu.
Kram






Kommentarer

  1. Tack för receptet. Det ska jag prova.

    SvaraRadera
  2. Ja det kan jag verkligen rekommendera.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig dag du hade.
    Kul att dekorera pepparkakorna med kristyr.
    Tack för receptet det ska testas.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  4. Ja det ska bli roligt att se hur kakorna blir.
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

En liten varning