Lingonlov

Vaknar till en solig morgon. Härligt.

Jag ska sitta ute på f.m. och dricka kaffe och njuta av
solen och den blåa himlen.
Det gäller att ta vara på de varma dagarna nu när det har blivit höst.

Var så trött igår kväll efter mitt rännande på stan att jag faktiskt gick och la mig redan kl 22.
Sov som en stock till 7 i morse.
Men nu är jag pigg och redo för en ny dag igen.

Min dotter och familjen var ute i skogen i helgen och plockade svamp.
Kantareller, i stora mängder, det fanns hur mycket som helst, sa hon.
Det är tydligen ett riktigt svampår i år sägs det.
Däremot blir det inte mycket äpplen, tyvärr.
Det beror ju på vädret vi hade tidigare i år.

Nu drar älgjakten igång här uppe också.
Så nu är det extremt mycket höst haha.😀
Svampplockning och älgjakt är riktiga hösttecken.
Och självklart lingonen som redan mognat.
Ovanligt tidigt i år.

När jag var liten var allt skogen gav väldigt viktigt.
Man tog reda på allt man kunde.
Och det fanns en regel att varje barn skulle ha med sig blåbär och lingon till skolan.
Vi hade ett Lingonlov då vi var lediga i 2 dagar för att vara ute i skogen och plocka bär.

Det var ju lite jobbigt för de familjer som precis som vi hade många barn i skolan.
Då var det ju många liter bär som skulle plockas.
Men det var något alla fick hjälpa till med.
Både vuxna och barn stora som små.
 1 liter blåbär och 2 liter lingon per barn skulle plockas.

Hade det varit nu idag hade föräldrarna nog inte gått med på att försörja skolan med bär för ett helt år.
Det hade nog blivit högljudda protester.
Men så var det på den tiden.
Ja, tiderna förändras, men jag vet inte om det alltid är till det bättre.
Det är ju faktiskt vetenskapligt bevisat att barn i alla åldrar mår bra av att vistas ute i naturen.
De får bättre skolresultat också eftersom de får ökad koncentrationsförmåga.

Mina barnbarn tillhör en familj av riktiga skogs"mullar" i alla fall.
Och det är jag glad över.
De älskar att vara ute i skogen, plocka bär och svamp och fiska.
Så dom växer upp nära naturen precis som jjag själv gjorde.


Nej nu är det slut på bloggandet för idag.
Nu ska jag ta en kopp kaffe till och sedan ska jag gå ut och njuta av den här fina dagen.










Kommentarer

  1. Vi hade också lingon lov i skolan. När jag berättat om det för vänner i södra Sverige tycker de att det är jättekonstigt. Det hade dom aldrig hört om förut. Så det var roligt att hitta en till som visste vad det var.
    Önskar dig en härlig höst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Det verkar vara vi som växte upp i Norrland på 50 och 60 talet som fick plocka bär till skolan. Barnen i Södra Sverige slapp Lingonlovet. =))) Kram

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

En liten varning