Morgon

Lördagsmorgonen har börjat här. Äter frukost, lyssnar på radion och bloggar. Självklart dricker jag riktigt hett, starkt, nybryggt kaffe också.

Igår fick jag plötsligt en massa energi någonstans ifrån. Så hela eftermiddagen gjorde jag saker jag tänkt skjuta upp till helgen. Så nu är det klart. Bl.a. städade jag i mitt förråd. Och släpade ner mina julsaker. Vill ha dom här inne ifall det plötsligt kommer snö. Då är det svårt att komma fram till vårt förråd, som ligger i en länga utomhus på övre delen av tomten. Där man inte kan ploga.


Nu står dom och tar upp plats i min lilla hall. Ska hitta en bättre plats att ha dom på. Det får jag fixa idag. Skönt att allt som har med förrådet att göra är klart nu.

När alla mina "sysslor" var avklarade var det dags att fixa middagen. Fick för mig att jag skulle göra en grönsaksgryta. Ner i en gryta åkte en massa olika grönsaker, kryddor och krossade tomater. 


Här står grytan på spisen och småkokar. Efter ett tag var den avsmakad och klar.


Den blev godare än vad den ser ut på bilden. Även fast jag vräkte på en massa oliver i sista stunden. Idag tänker jag värma resterna tillsammans med något kött eller kanske en bit fisk. Det blir en lättlagad middag idag i alla fall.

Försökte fånga solnedgången från mitt fönster igår. Den färgade hela himlen rosa.

På sommaren brukar en rosa himmel betyda att nästa dag ska bli solig och fin. Jag vet inte om det betyder samma sak på hösten/vintern. Det kanske egentligen bara är avgaser och föroreningar som är orsak till den rosa färgen. Inte vet jag. Jag vet bara att det är väldigt vackert att se.


Idag på morgonen var himlen fortfarande lite svagt rosa bakom träden. Jaja, nu ska jag sluta att tjata om min fascination för vår vackra rosa himmel.

Solen skiner och det är ett par plusgrader redan. Skulle bli +10 idag. Jag ska nog klä på mig och ta en skön promenad innan lunch. Jag får väl se vart fötterna bär.

Eftersom alla i familjen fortfarande är förkylda har jag hur mycket egen tid som helst. På gott och ont. Det gäller att hitta saker att hålla sig sysselsatt med. Promenerar, läser, löser korsord, lagar konstiga maträtter jag inte gjort förut. Med olika resultat. 😂  Städar och fixar och försöker komma på olika pyssel. Jag är ju tyvärr inte så bra på handarbeten. Har inte tillräckligt med tålamod för sånt.

Vad gör ni andra de dagar ni inte har något att göra? Tips tack.

Nu är kaffet uppdrucket så nu är det dags att avsluta det här inlägget och starta dagen på riktigt.

Ha en riktigt bra lördag nu. 


                                                                                      KRAMAR





 

Kommentarer

  1. En bra lördagmorgon börjar alltid med hett, starkt kaffe :) Spännande med en rosa himmel och jag har lärt mig att den betyder att det är blåst på gång...ja jag vet inte! Vacker är den i alla fall :)
    Kram och ha en fortsatt skön helg nu...
    Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min bror sa samma sak. Att det betyder att det ska bli blåst. Så ni har säkert rätt.
      Jag hoppas du har en fin helg.
      Kram

      Radera
  2. Vår lördag var en städdag efter ett sandregn som vi haft. Idag blir det lite fortsatt småfix hemma. Tycker din soppa såg väldigt god ut. Och visst är det vackert när himlen är sådär rosa och färgsprakande.
    Kram Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sandregn låter inte så roligt. Tur att det inte är så varje gång det regnar.
      Ha en skön söndag nu.
      Kram

      Radera
  3. grytor är gott och värmande på hösten och oftast godare dagen efter tycker jag ..den ahr liksom fått gotta till sig i grytan hehe...hoppas du fick en bra lördag ...hade fint

    SvaraRadera
  4. Tack Blondie. Grytan var väldigt god.
    Hoppas du har en fin söndag.
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

En liten varning