3 1/2 vecka kvar

Måndag morgon. Sitter vid mitt köksfönster med morgonkaffet och tittar ut på vinterlandskapet utanför. -5 här just nu.

Mår mycket bättre idag. Om hostan håller sig borta under dagen har jag bestämt mig för att imorgon är det dags. Dags för en så efterlängtad promenad. 

Hade en lugn och mysig första advent igår. Bara lite över 3 veckor kvar till julafton nu. Dagarna springer snabbt förbi. Veckorna kommer att gå så fort att man knappt hinner med.

 Det är dags för lite förberedelser inför julen. Inte så många nu när mina föräldrar inte finns med oss längre. Julen är lite enklare nu för tiden. Men en del förberedelser vill jag ändå göra. Tex handla hem lite ingredienser till julmaten och julbakandet. 

Jag tänker nog inte göra något julgodis i år. Tror jag.....kanske.....får se.



Nu för tiden kan man ju köpa allt man förr stod och gjorde själv. Fast det är ju en del av julkänslan att göra saker själv. 

Hur mycket gör ni själva? Och vad gör ni själva? Mina föräldrar gjorde nästan allt själva. Inte många färdiga produkter på deras julbord inte. Mamma bodde nästan vid spisen veckorna före julafton. Och hon trivdes med det. Ville inte ha det på något annat sätt.

Men riktigt så förtjust i matlagning är ju inte jag. Så mitt julbord innehåller inte alls lika mycket eget. Jag köper det mesta på affären. Står inte och gravar lax och jag köper förkokt skinka jag bara griljerar. 

Vi får väl se vad som kommer att hamna på mitt eget julbord den här julen. Jag har ju julafton hemma själv i lugn och ro. Sen träffas familjen 3 dagar senare och äter julmiddag och byter klappar. Så jag hinner köpa de flesta klapparna på mellandagsrean. Perfekt.

Men än är det några veckor kvar. Man hinner fundera, skriva listor och ändra i listorna flera gånger. Och man brukar till slut göra något helt annat än vad man tänkte från början. Haha.

Dags för en påtår. Ha en riktigt bra början på den nya veckan. Var rädda om er. KRAMAR


Kommentarer

  1. Jag gillar att stå vid spisen och gjorde massor förr i tiden till jul. Men nu har vi varit till Sverige varje jul och jag har inte gjort någon hysteri att fixa en massa innan jul till oss här.
    Du undrade om man får någon julstämning här. Klart man får, speciellt när mörkret lagt sig och man tänder ljus och ljusslingor. Då är det bara kylan och snön som fattas och den kan jag vara utan 😉😄.
    Kram Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju svårt att tänka sig saker man aldrig upplevt.
      Jag har aldrig firat jul utomlands och skulle nog sakna snön.
      Men direkt efter jul och nyår får snön gärna försvinna. =)
      Kram

      Radera
  2. När mamma levde gjordes den mesta maten från grunden hemma..det var ju hennes uppväxt liksom ....jag varierar från år till år ..lite efter hur jag känner för eller har energi för ..julgodis blir de no no hos mig ..ev köper jag något litet samt lite mörk choklad ..våran jul är inte helt klart än hur vi ska fira den ...de visar sig ...hoppas din hosta snart har flugit sin kos så du kommer ut på lite utevändor..jag ska strax ta mig ut en vända fast jag inte alls har lust till de ..ta mig i kragen liksom
    ha en fortsatt bra start på denna veckan
    hade fint

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det enda jag alltid gör själv är Janssons frestelse. Sen äter jag julmiddag borta.
      Ganska bekvämt. Men ser ju till att jag har lite gott att äta hemma också förstås.
      Förr lagade jag mat flera dagar innan jul. Då hade jag huset fullt av folk varje jul.
      Men det är annorlunda nu.
      Hostar lite fortfarande. Men tänker ta en promenad ändå. Inte bland folk.
      Går där jag vet att jag knappast möter någon. Är så less på att bara sitta inne.
      Hoppas du har det bra Blondie.
      Kram

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

En liten varning