Lucia

Idag är det Lucia dagen, som förut firades med Lucia tåg överallt.
Skolor, förskolor, äldreboenden, sjukhus, gallerior mm.
Överallt fanns det lucia tåg i olika modeller.
Något jag tyckte var lite tröttsamt, det blev för mycket.
Man skulle iväg tidigt på morgonen till barnens skolor för att fira.
Och sedan blev det firande även på jobbet.
När man kom hem på kvällen och slog på tv:n så var det Luciatåg på alla kanaler.
Det fanns förståss inte så många kanaler på den tiden.
Nu tror jag det finns ett enda lucia tåg kvar på tv.
På kanal 2 från någon kyrka brukar det vara.
Mina barnbarns skola har inget Lucia tåg(skönt)
Såg på nyheterna att det här med Luciafirande verkar vara på väg bort.
Jag vet inte om det är så överallt, men här hos oss stämmer det.
Så då är det en sak mindre att stressa upp sig över så här nära jul.
Tycker jag iallafall. =)

Kommentarer

  1. Jag gillade det när våra barn var små. Att få se när dom sjöng sina sånger dom tragglat på för att kunna tills dess. Tur att smaken är som baken ;-) Jag såg faktiskt ett litet tåg på tv 4:as godmorgon tv idag. Ha en fin dag.
    Kram Carin

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

Måndagsbloggen