Tiderna förändras


Förr öppnade man fönstret och ropade när man ville ha in sina barn till middagen eller för kvällen.
Förhoppningsvis var de i närheten så dom hörde.
Annars fick man börja ringa runt till kompisarna.

Nu har alla barn mobiltelefon och får sms när de ska komma in.
Det ser lite roligt ut när barnen som leker på gatan här utanför börjar ta fram mobilerna runt middagstid.
Och sedan försvinner hemåt den ena efter den andra.

Tiderna förändras, på både gott och ont.

När jag var liten var det inte så viktigt med fritidsaktiviteter efter skoltid heller.
Nu är det mer eller mindre nästan ett måste.
Helst ska man ha flera fritidsaktiviteter, samtidigt som man ska hinna med skolarbetet och få bra betyg.
För utan bra betyg är det svårt att få ett jobb numera.

Ibland undrar jag om barnen hinner vara barn.

Ja vem vet, med tanke på att allt förändras så kanske barn nu för tiden inte alls har samma behov som barn hade förr.
Förutom det viktigaste av allt förståss, kärlek och trygghet.

Det har vi ju alla samma behov av, oavsett ålder.

Idag har vi en solig Måndag här hos oss.
Jag ska starta den här nya veckan med att traska iväg till min återvinningsstation.
Det är en bit att gå så jag lastar min rullvagn full.

Jag får gå med sopsorteringen ganska ofta för att det inte ska bli för mycket för mig att få med mig.
Det går ner 3 fulla kassar i dramaten och så får jag ha en kasse i handen.

Sopsortering är också något jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om.
Men det ska jag inte göra, inte den här gången.
Istället ska jag avsluta med att önska er alla en riktigt bra start på en ny vecka.

Kram













Kommentarer

  1. Nog fanns det fritidsaktiviteter när jag var liten, men man kanske bara utövade en. Jag själv höll på med gymnastik på vintern och fotboll på sommaren.
    Men visst har tiderna förändrats på både gott och ont.
    Ha en bra ny vecka.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. En av mina systrar spelade piano och en höll på med gymnastik.
    Det var en gång i veckan. Frivilligt förståss. Men vi som inte höll på med något speciellt var inte utanför på något sätt. Det är annorlunda nu. Nu bedöms du lite efter vilka fritidsaktiviteter du har.
    Så är det i alla fall i de kretsar jag känner till.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Javisst är det så. Min kompis dotter blev nästan utfryst när hon ville sluta spela fotboll.
    Min egen dotter har två aktiviteter. Men bara så länge hon själv tycker det är roligt.
    Och jag har satt en gräns vid två aktiviteter för att det inte ska bli för mycket för henne.
    Tack för ett intressant blogginlägg.

    SvaraRadera
  4. Tack själv för din kommentar.
    Alltid roligt att få veta vad andra tycker om det man funderar på.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Att vi inte hade så många fritidsaktiviteter när vi växte upp på 60 talet kan ha berott på att vi växte upp på landet.
    De som är uppvuxna i en stad har säkert en annan erfarenhet.
    Hoppas du mår bättre nu efter allt med din katt.
    Kram S

    SvaraRadera
  6. Men det har du ju rätt i förståss. Jag tänkte inte på det.
    Jo tack, jag mår bättre. Det går framåt.
    Hoppas du och din gubbe har det bra ute i skogen också. =)
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

Måndagsbloggen