Hemtjänst nya taxor gör mig så arg!

Jag trodde att hemtjänsten var till för att gamla skulle kunna bo kvar i sina egna hem så länge som möjligt.
Men nu vet jag inte längre.

Tidigare har olika tjänster som tex handling, tvätt och städning haft ett fast pris. Men nu har det gjorts om till en sk riksnorm. Vilket innebär att istället för fasta priser för utförda tjänster ska allt kosta per timme.
200 kr i timmen ska det kosta oavsett vad hjälpen består i. För att det inte ska bli för dyrt för de som har behov av mycket hjälp har man lagt ett tak på 1780 kr. Så ingen behöver betala mer än det.

Min mamma har haft hjälp med tvätt, städning och handling. Men med den nya taxan har hon inte längre råd att ha så mycket hjälp. Jag pratade med kommunen och förklarade att den inkomst de räknat på min mamma inte stämde. Att hon inte får så mycket över varje månad att hon har råd att betala 1780kr. Fick då veta att den nya riksnormen gäller alla  utan undantag, så länge man har en inkomst. Och att
de inte tar hänsyn till personliga skulder.

Så att mamma har räkningar att betala varje månad som gör att hon hamnar på en betydligt lägre inkomst än vad de har räknat, det struntar de i eftersom det räknas som privata skulder. Så att deras uträkning av det sk förbehållsbeloppet mamma ska ha inte alls stämmer med den verkliga situationen, tas det ingen hänsyn till.

Kontentan av det hela är att vi har varit tvugna att säga upp mammas städ och tvätt hjälp. 
Det får jag ta på mig att hjälpa henne med. Kvar har hon handlingshjälp en gång i veckan och trygghetslarmet. Det kommer att kosta henne 1050kr/månad. Där går hennes smärtgräns. Mer än så klarar hennes ekonomi inte av. Och höjer dom mer eller ändrar reglerna för kostnadsberäkning ytterligare i framtiden så lär jag få ta på mig allt hon behöver hjälp med.

Det är åt helvete med alla deras regler och beräkningar. Dom borde lämna skrivbordet och bege sig ut i verkligheten för att förstå hur gamlingar har det egentligen. 

Kommentarer

  1. Den bistra sanningen är att dom vill att de äldre ska bo kvar och att dom anhöriga ska ta hand om marktjänsten. Medmänskligheten finns inte, det är bara vinsten som räknas. Helst ska man dö, direkt efter pensionen ! Men, det är så majoriteten i sverige vill ha det. Åtminstone tills dom själva ligger där...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där slog du huvudet på spiken direkt! Instämmer fullständigt.
      Och eftersom jag är den enda anhöriga som bor i samma stad är det jag som får ta markservicen. Jag undrar vad alla stackars gamlingar som inte har någon anhörig gör?

      Radera
  2. Min mamma (och pappa) klarade att betala hemsjukvården(som det var i hennes fall, eller en kombination av hjälp med tvätt och toalettbesök m.m.) Även jag blev lite chockad när jag förstod att sådant inte alls är är "gratis" i Sverige på så sätt att skatterna betalar äldre- och sjukvård.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det jag tycker är så ofattbart är att de inte tar hänsyn till vad gamlingarna har för utgifter när de gör avgiftsberäkningarna. Bara hyran räknas, allt annat är privata skulder. Oavsett om det är en avbetalning på glasögon eller ett banklån. Så då ska man välja att betala deras avgifter eller räkningarna. För det räcker inte till båda. Inte i mammas fall.
      Kram

      Radera
  3. Samhällets mest begränsade resurs är lusten att betala skatt. Om de styrade lovar sänkta skatter får de många röster. Men med sänkta skatter följer att samhällets kostnader måste sänkas i motsvarande grad. Det man då drar in på blir just stödet till välfärden för dem som verkligen är beroende av stöd och hjälp.

    Tanken är väl att den som behöver pengar för att betala sina faktiska levnadsomkostnader ska skaffa fram dem själv med hjälp av vitt eller svart arbete. Det säger inte regeringen men det är det deras jobblinje går ut på. Du som medborgare i det robotiserade konungariket Svältie ska oavsett din hälsa eller ålder stå till arbetsmarknadens tjänst och inte nöja dig med att få skattebetalarnas bidrag!

    Det är mest en tidsfråga innan människorna som idag är satta att handha administrationen av välfärden ersätts av regelstyrda robotar och datorer. Människor kan göra avvägningar och jämkningar på reglerna men det räknas som mannamån och godtycke. Elektroniska vidunder har inga känslor eller något omdöme. De följer endast sina uppsatta regler och lagar. Precis som den tjänsteman du talade med. Regler är regler och ska gälla lika för var och en inom landets gränser!

    Problemet är att vi människor faktiskt varken är fyrkantiga eller runda. Vi är människor och har människors behov. Behoven varierar med ålder och förmåga och är behoven stora och förmågan liten måste man få hjälp av andra. Det är här samhället måste träda in och det är till det vår skatt ska gå, inte till att finansiera skatteavdrag till dem som redan har.

    Regeringen har i år fått för sig att de i sin godhet kan ge pensionärerna en nådegåva. Genom att ta ut något mindre skatt av dem ska de få råd att köpa en hamburgare i månaden. För att kunna komma åt den lyxen lär de med sämst pension få betala extra för hemtransporten av antingen hamburgaren eller sig själva till och från hamburgerian. Huruvida de sen lyckas tyda tecknen på menyn om glasögonen inte är dugliga nog är en annan fråga eller om man så vill se det med datorens ögon, en egenfinasierad privat kostnad. Vill man inte ta den får man avstå från lyxmaten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väl skrivet och jag kan inte annat än instämma i det du skriver!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

Måndagsbloggen