Fick besked

............från min vårdcentral att de med omedelbar verkan avbokar alla patienter som har tid inbokad.
Och inte heller kommer att boka in några nya tider. 
Man kommer att bli kallad när de kan ta emot igen, men p.g.a Covid-19 kommer det att dröja mellan 6-12 månader.


Det innebär att min diabeteskontroll, som görs 1 gång om året, blir ytterligare 1 år försenad.
Jaha, inget jag kan göra åt det, bara gilla läget.
Och hoppas för guds skull att jag håller mig frisk och inte behöver läkarvård.
För då är det akuten på sjukhuset som gäller.
Där vill man helst slippa sitta ett helt dygn eller mer och vänta på att någon ska hinna hjälpa till.
Dessutom dog min mamma på det där sjukhuset när en läkare råkade punktera hennes lunga.
Så det är ingen plats jag känner mig trygg på.

Men nog om tråkigheter nu.

Idag ska jag få mina persienner uppsatta.
Vi skulle gjort det häromdagen men sköt upp det ett par dagar.
Ingen av oss hade tillräcklig energi för att ta itu med det under påskhelgen.
Men lagom till vårsolens ankomst ska dom komma upp. 😊

En av mina Orkidéer har äntligen skjutit nya skott och ska till att blomma om igen.
Då blir jag så glad eftersom jag är nybörjare på Orkidéer och har försökt få tips från olika håll på hur man ska sköta dom. 
Googlade och fick alldeles för många olika metoder.
Till slut fungerade tydligen det råd jag bestämde mig för i alla fall.😀

Igår gjorde jag något jag inte gjort på länge.
Jag gjorde pulled pork till middag.
Med klyftpotatis, grönsaker och en gräddsås till.
Det var sååå himla gott. Och blev så mycket att det kommer att räcka i flera dagar.
Får väl frysa in det jag inte äter upp idag.
Och idag får jag äta utan klyftpotatis till för nu återgår jag till vardags maten, som baseras på Lchf.

Vågen har äntligen börjat gå åt rätt håll igen.
Det beror nog på att jag har skärpt mig vad det gäller motionen.
Så nu går jag ut och rör på mig varje dag, olika långt beroende på vad ryggen tillåter för stunden.
Skönt att se att det ger resultat både för vikten och för mina andra värden.

Nej nu ska jag fylla på min kaffekopp och så ska jag ta itu med stryktvätten från igår.

Det är skönt att få undan allt direkt.
Och med en kaffekopp inom räckhåll är det inte så jobbigt att stå och stryka ett tag.

Ha en härlig dag.
Kram




Kommentarer

  1. Likadant i Spanien med tider som man hade inbokat på vårdcentralen. Både jag och gubben hade tider som blev borttagna.
    Din maträtt har jag inte gjort sedan vi bodde i Sverige.
    Skönt när man ser resultat i det man gör. Det sporrar en ännu mer då.
    Ha en fin dag med din stryktvätt.
    Kul att orkidéerna går i blom igen.
    Lever ju med en gubbe som är orkidénörd. Men som bara har några fåtal kvar från Sverige med sig till Spanien.
    Kram Carin
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Finns ju fina orkideer i Spanien också har jag sett.
    Nu är stryktvätten klar och persiennerna uppsatta.
    Så nu är jag nöjd.
    Kram

    SvaraRadera
  3. men ...den vanliga vården ska de väl ha öppet för tycker man ..typ provtagningar som folk brukar gå på ...men tror det är olika i olika landsting hur det gör ...men kan man hålla sig i från vc så är det väl bra..har du egen mätare så vet du ju hur ditt bs ligger i alla fall ..om inte kanske din diabetessköterska kan skriva ut på recept ...mitt är gratis ...men de är visst oxå olika i olika landsting..kul att din orkidé blommar igen
    ha en fortsatt bra vecka
    hade fint

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen vanlig vård som provtagningar och sånt finns tillgänglig just nu.
      Dessutom har de dragit in testmaterial för oss med typ 2 diabetes. Vi ska inte hålla koll själva längre. Det anses inte viktigt längre. Så vill jag ha nya provstickor till min mätare nu får jag beställa det på nätet och betala över 200 kr för en burk.
      Hela världen har blivit galen känns det som.
      Kram

      Radera
  4. men gisses ..hur ska man då lära sig vilken mat som höjer bs tok mycket och lära sig att undvika de ...mysko tänk de har ...ibland sätter de ju in insulin till D2 har jag lärt mig ....de måste ju mäta innan de tar sitt insulin ...världen är snurrig nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag fick upplysningen av min doktor att diabetiker som inte behandlas med insulin, alltså bara med tabletter, inte kommer att få testmaterial längre.
      Sen är det upp till var och en om man ändå vill köpa men då får man betala själv.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

En liten varning