Mindfulness


Varje dag är ett oskrivet blad, vilket innebär fantastiska möjligheter att göra något bra av den.
Även om man skulle ha hela dagen planerad in i minsta detalj så vet man ju ändå inte hur allt utvecklar sig.
Så man kan ändå vara i nuet och bara följa med i det som sker.

Jag gör upp planer i förväg bara när jag måste.
Men försöker leva i nuet så mycket som möjligt.
Vilket innebär att vara öppen för det som sker.
Och även om jag måste planera in besökstid på t.ex. vårdcentralen, som i Onsdags, så håller jag allt så öppet som möjligt.

När jag är så mycket som möjligt i nuet, inte framåt i planerandet eller bakåt i gårdagen, ger jag mig själv tid att stanna upp och uppleva saker på ett nytt sätt.
Att möta människor på ett nytt sätt också.
Har alltid intressanta möten med människor på de mest oväntade sätt.

Att inte planera och analysera allt gör mig stressfri.
Och har gett mig ett otroligt inre lugn.
Äntligen förstår jag vad Mindfulness handlar om.


Förut var det något jag kände till, hade läst om och också fått prova på inom vården.
Men jag tog aldrig in det till fullo ändå.
Jag var väl inte redo antar jag.
Allt och alla måste ju få utvecklas i sin egen takt.

Jag mår i alla fall bra av att leva på det här sättet.
Det har gett mig den balans jag behöver i mitt liv.

Sen kan vissa människor tycka att det är flummigt, hokus pokus och allt annat de kallar det för.
Men varför döma ut något man aldrig provat på?
Även om man inte har för avsikt att prova det själv i sitt eget liv så borde man väl vara glad att det fungerar för andra och att dom mår bra.

Ja,ja, så är det i det här samhället.
Alla måste ju få ha sin åsikt och jag mår bra ändå.
Så kan andra tycka och tänka vad dom vill om det.
Det var dagens lilla inlägg från mig.😃😃😃

Ha en härlig dag, här regnar det lite just nu.
Men som min mamma alltid sa: "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder."


Kommentarer

  1. Håller med dig fullständigt, så jag är väl lite flummig i andras ögon med. Men ta dagen som den kommer är min melodi det med.
    Ha en fin och bra fredag fast det regnar. Själv har jag +26 och knappt någon vind idag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. när jag hade gått in i väggen fick jag gå en rehab kurs som innehöll lite olika moment med gruppsamtal och annat......men med mindfulness terapi också......hjälpte mig väldigt mycket......så jag kör fortfarande det tänket......och försöker meditera så ofta jag kan.....ha det bra och stanna i nuet

    SvaraRadera
  3. vad bra du hittat nått som funkar för dig ...jag skulle inte få nått gjort om dagarna då å inte heller komma iväg på någon trevlig resa för ens vänner behöver ju planera med jobb å familj osv..men jag tar ju softar dager och bara är i emellanåt ..de funkar för mig ...ha en fin helg

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

En liten varning