Marknads dags

Varje år har vi här i Sundsvall något som heter 
Bondens marknad.
Jag vet att det finns i många andra städer också.
Den pågår från 10/8 till 5/10  varje Lördag. 
Och då fylls hela torget med stånd med lokalproducerad mat.

Ost, bröd, charkuterier, fisk, sylt, marmelad, olja, grönsaker, frukt, plantor och mycket mycket mer.
Allt måste vara helt hemmagjort/egen odlat och lokalproducerat.

  Några bilder från nätet på marknaden

Även förr i tiden hade man marknad på samma plats.
Då såg det ut så här

Det är roligt att marknaden fortfarande lever kvar och återkommer varje år.
Liksom de traditionella Stenstans dagarna 13-14/9.
En lokalhistorisk marknad då man kan få åka häst och vagn, prova på smide, gå dramatiserade stadsvandringar m.m.
Det vandrar omkring människor på stan i kläder som ser ut att vara från 1800-talet.
Och allt andas historia.

Riktigt roligt faktiskt, både för barn och vuxna.
Så här såg det ut på 1800-talets marknads dagar.

Jag älskar alla de där gamla traditionella marknads och minnes dagarna.
Dels är det intressant med historien bakom allt och dels är det mysigt att strosa omkring och provsmaka alla godsaker och se på allt folk.
Och så småningom vandra hemåt, glad och nöjd, med en påse lokalproducerade godsaker.

Det ska jag ägna den här dagen åt.



Kommentarer

  1. Vad mysigt med en marknads dag. Jag gillar också att gå på marknader.
    När tillfället dyker upp, tyvärr inte så ofta.

    SvaraRadera
  2. Så trevligt med marknadsdagar. Här där brorsan bor här det varit marknad nere i centrumet. Även nere i stan.
    Ha en fortsatt fin lördag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Svar på din fråga hos mig. Så är vvf, våga vägra Facebook 😉😆.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  4. Haha jag som trodde det var något alternativt forum. Det var riktigt roligt. Tack för ett gott skratt.
    Kram Carina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

En liten varning