Mitt nyårslöfte, inspirerat av barnbarnen.

Barn nu för tiden är väldigt aktiva i klubbar och föreningar på fritiden.
Som mina barnbarn, de åker skidor, både längd och slalom.
Dotterdottern tränar karate, har blått bälte.
Och dottersonen är med i scouternas ungdomsgrupp.


Skidåkningen är ju av naturliga skäl inte året runt.
Inte på deras nivå iallafall, inte ännu.
När jag växte upp var det inte lika vanligt med alla dessa fritidsaktiviteter.
Efter skolan var det läxorna och sedan var man ute och lekte med kompisarna.
Något jag ibland funderar på är hur barnen hinner med allt och orkar förståss.
Men det gör dom, iallafall mina barnbarn.
Dom hinner leka med sina kompisar också.
Vilket jag tycker är viktigast, att dom får vara barn.

Mitt minsta barnbarn har inte börjat intressera sig för fritidsaktiviteter ännu.
Det är några år kvar innan det är dags.
Men han vill gärna göra likadant som sina äldre syskon.

Det kanske inte är barnen som är väldigt aktiva.
Det kanske är jag som är alldeles för inaktiv.
Jag får ta mig i kragen och börja det nya året med att skaffa mig ett gymkort.
Det får bli mitt nyårslöfte till mig själv.
 
 
 
        

Kommentarer

  1. Jag har slutat med att ge nyårslöften :-) har alltid så svårt att hålla dom. Men träning är aldrig fel hur ung eller gammal man är.
    Kram Carin

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

En liten varning