Julhandel?

Jag vet inte vad det beror på men jag tycker att det varit så lugnt i julhandeln i år.
Både när jag handlade mat, även fast det var mer kunder än normalt då och idag när jag köpte sista julklappen.
Jag gick runt i olika affärer och letade efter något som skulle passa.
Ingenstans var det någon rusning eller några långa köer till kassorna.
Det kan ju vara så att fler människor gör som jag och handlar det mesta på nätet.
 Då blir det ju mindre kunder ute i affärerna.
Eller också kanske människor dragit ner på julfirandet?
Vårt julfirande har vi medvetet krympt de sista åren.
Vi har minskat ner julbordet och har nu bara de rätter vi absolut inte vill vara utan på jul.
Allt onödigt har vi rensat bort från menyn.
Förr åt vi julmat ända fram till nyår.
Nu nöjer vi oss med julafton och sen är det över.
Julklappshögen har också krympt eftersom vi bara köper till barnen.
Och eftersom vi inte firar med hela släkten.
Julafton firar dottern och hennes familj och jag i lugn och ro, helt stressfritt och kravlöst.
Vi träffar övriga familjemedlemmar de andra juldagarna.
Men utan att byta julklappar, vilket är skönt. 
Kanske julen är en av de högtider som sakta krymper ner till någon liten rest av de jular vi minns från förr.
Så har det ju blivit med tex påsken, som firades så stort förr.
Det är ingen brist på funderingar och tankar som far runt i mitt huvud.
Mer eller mindre knasiga, sån är jag.
Nu ska jag ta en hundpromenad innan det är dags att göra något annat.
Ikväll är det Jul med Ernst, det ska jag titta på.
Det hör liksom julen till för mig, lite knasigt, jag vet.


 
 

 
 

Kommentarer

  1. Jag har inte heller märkt av den. Kanske mest för att jag inte varit ute i den alls, nästan.
    God jul och gott nytt år!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ska på stan en sväng i morgon,får se då hur det ser ut.
    Kram Carin

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

Måndagsbloggen