En liten varning

Jag brukar köpa ugnsformar av folie.
Tycker det är bekvämt eftersom man kan frysa in dom och sedan ta ut och ställa in i ugnen direkt.
Speciellt inför jul är det bekvämt, man kan göra Jansson och annat i förväg och frysa in.
Förra året hittade jag billiga folieformar på Dollarstore.
Men när jag hade satt in två formar med Jansson i ugnen, och väldoften just börjat att spridas i köket,
sprack båda formarna i botten och allt rann ut. Botten av ugnen var täckt av potatis, grädde och ansjovis.
Svärande fick jag göra ren ugnen och sen göra om allt från början i en vanlig ugnsform. 

Då trodde jag att det bara var otur att formarna sprack, de hade väl blivit skadade i transporten eller något.
Men nu hade min väninna köpt likadana formar i samma affär och exakt samma sak hände henne.
 Så man bör alltså inte använda Dollarstores ugnsformar i ugnen.
Då slipper man göra ren ugnen mitt i matlagningen. 
I år köpte jag mina folieformar på Ica.
Gör det ni som använder såna, så får ni en jul utan ugnsrengöring.

Kommentarer

  1. Men vilket skräp och att det inte står något om att dom inte tål värme.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Nej, tvärtom så heter de ugnsformar och på locket är det en bild på en gratäng. Kram=)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

Måndagsbloggen