Bekvämt


Det händer inte så mycket här. Dagarna flyter på som vanligt. Jag städar och tvättar och uträttar ärenden. Digitalt. Tänk förr när man fick springa runt på alla ställen och köa för att uträtta sina olika ärenden. Det kunde ta en hel dag ibland.

Nu gör man det med några knapptryckningar på sin dator. Igår var jag inne på skatteverket och betalade restskatten. Sen var jag in till försäkringskassan som hade meddelat att mitt bostadstillägg var färdigbehandlat. 

Efter det var jag in på apoteket och kollade mina recept och därefter in till min hälsocentral för att förnya de recept som höll på att gå ut. Allt digitalt hemifrån. Tänk vilken tid det skulle tagit att springa runt på alla ställena själv. Nu gick allt på några minuter. Smidigt och bra.

Det enda som kan vara problem ibland är att komma ihåg sina olika lösenord. Särskilt om det är sidor man inte är inne på så ofta.



 Och man ska ju helst inte använda samma lösenord överallt. Det går ju inte heller på vissa ställen. Enklast är det när man loggar in på olika myndigheters sidor. För då använder man ju oftast sin bank-id istället för lösenord.

Så allt var inte bättre förr. Mycket har blivit bekvämare.

Något annat som är bra är att man har börjat vaccinera grupp 4 här nu. Alltså den stora allmänheten som inte ingår i några andra grupper.

Så idag får min dotter sin första vaccin dos. Så skönt. Det är vi så klart glada för både dottern och jag. Känns lite tryggare med en dos i alla fall. Även om man får vänta 6 veckor på nästa dos.

Ja det är det som händer här just nu. Inte så mycket. Men alltid något.

Vårvärmen lyser med sin frånvaro fortfarande. Men soligt är det. Så bara man klär på sig kan man vara ute lite ändå.

Ja, det var allt från mig idag. Jag hoppas ni har en bra dag ute i vårsolen.

                                                                                                           KRAMAR

Kommentarer

  1. Kommer ihåg när man jobbade med att vi var tvungna att byta lösenord varannan månad med. Och man fick inte ta samma som man haft tidigare. Ett jäkla pysslande med stora och små bokstäver och siffror och skiljetecken om vartannat.
    Så skönt att ni kommit så långt med vaccinet. Hörde av min dotter att de har några veckor kvar innan det är dags för dem att ta.
    Ha en bra dag du med.
    Kram Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns lite mer hoppfullt nu när vaccineringen kommit igång på allvar överallt i Sverige.
      Kram

      Radera
  2. ja du lösen ord är inte kul att ha för många av ..jag har en liten svart bok med register där många av sånna konton som inte använder bank ide ...men skönt de flesta nu funkar med bank id...sol ...var de ni som har solen ..lyllos ..här regn hela dagen ..bläää
    hoppas du haft en bra dag ...hade fint

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget regn här. Men det blåser iskalla vindar. Inte alls ute väder tyvärr.
      Kram

      Radera
  3. Lösenord är det jag har svårast att komma ihåg. Så fast jag vet att man inte ska ha samma på olika sidor har jag det. Skulle inte minnas annars.
    Vad bra att det går framåt med vaccineringen hos er. Det går inte riktigt lika fort här.
    Visst är det skönt att kunna sköta det mesta digitalt hemifrån. Enda nackdelen är om man får avbrott på nätet.
    Då blir det panik överallt.
    Finns alltid fördelar och nackdelar med allt
    Kram S

    SvaraRadera
  4. Ja jag får nästan panik när internet slutar fungera ibland. För nu har jag ju allt via mitt fiber nät. Tv telefon dator med bank, och sjukvård och allt annat. Så på många sätt är man mer beroende av teknik nu än förr.
    Hoppas vaccineringen tar fart hos er också.
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

En liten varning