Var ska man gå?

Bestämde mig igår på fm att jag skulle ta en promenad till vår lilla Ica butik. Behövde fylla på med lite småsaker eftersom Alex (barnbarn) ska vara här från em idag till fredag em.

Men den promenaden, fast det inte alls är långt att gå, tog vad som kändes som en evighet. Det var så svårt att ta sig fram för det var tjock is överallt. Fötterna hittade inget bra fäste. Man halkade hit och dit. På vissa ställen fanns det inte ens någon trottoar att gå på. Den var överplogad och låg under ett tjockt lager snö.

Det enda stället det var sandat på var mitt i gatan där bilarna kör. 

Jag förstår att man måste sanda så bilarna kan ta sig fram. Men fotgängarna då?? Räknas inte vi? Vi måste ju också kunna ta oss fram även när det är halt. Men till oss sandas det inte och trottoarerna vi ska gå på plogas över. Här där jag bor går det inga bussar heller. Så man är tvungen att gå. Med risk att ramla och skada sig.

Blir så ARG!!!!! Inse att vi fotgängare inte är utdöda än. Ta hänsyn till oss också. Jag har klagat till kommunen. Så får vi se om något händer. Tillåter mig att tvivla.

Så här ser trottoarerna ut, där det finns några, tjock is. Det är inte snö. Bara is rakt igenom.


Här är det sandat. Det är på bilvägen. Enda stället man kan gå utan att halka. Mitt i gatan. Inte klokt.

Den här snöhögen gömmer trottoaren. Som finns någonstans under den. Bara bilvägen som är plogad. Så där får vi fotgängare också gå.

Jag vet att vi har haft samma problem här andra vintrar också. Det verkar vara något som upprepas år efter år. 

Nej, nu har jag gnällt färdigt för den här gången. Nu ska jag logga ut och göra lite annat. Bädda rent till min lilla nattgäst som ska komma bl.a.
Ha en riktigt bra dag. Var rädda om er. KRAM


Kommentarer

  1. Så jäkla glad att slippa vintern. Vet när vi hade snö (som inte var så ofta) var det lika eländigt hos oss. Inte ploga de för gångarna och sandade. Nej vi skulle väl hålla oss inomhus den tiden.
    Så det är skitdåligt i mina ögon. Hoppas våren kommer snart till er.
    Kram Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu längtar man efter våren här i kalla norden.
      Kram

      Radera
  2. Ja här ute i obygden där jag bor har vi tur om plogen kommer före middagstid.
    Men inne i stan borde det ju vara bättre underhåll. Skandal att ploga över trottoarerna på det där sättet. Bra att du klagar. Hoppas fler klagar så kanske något görs åt saken.
    Ha det supermysigt med barnbarnet nu.
    Kram S

    SvaraRadera
  3. Tack S. Ha det bra du också.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hoppas klagomålen leder till att något görs. Man riskerar ju att ramla och bryta fötter eller ben. Eller armar också
    Och på så där tjock is fäster inte broddar heller. Lycka till och gå försiktigt.

    SvaraRadera
  5. Tack. Det tråkiga är ju att man inte vågar gå någonstans så länge det ser ut som det gör nu. Hellre stugsittsre än bryta armar och ben.

    SvaraRadera
  6. Ja den lilla promenaden var inte att leka med! Vad kan lite sand kosta för kommunen? Bra att du klagade, hoppas det! Gå försiktigt!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  7. Tack Titti. Hoppas allt är bra med dig och hovdamerna på ön.
    Kramar

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

Måndagsbloggen