Rödögd

Det har blivit tisdag. Redan. Dagarna går snabbt som vanligt. Jag tycker det var söndag alldeles nyss.

I söndags firade vi mors dag hos min dotter.  Det var +24 och strålande sol. Så vi var ute i trädgården större delen av dagen. 

Vi mammor, jag, dottern och mågens mamma, blev ordentligt firade. Med paket och fina blommor.


Jag fick 3 fina sommar toppar. Har inte fotat dom än. Så det får jag göra senare. 

Till mors dags middag blev det grillspett med olika saker på. De jag gillade bäst var det fläskfilé och bacon på.


Sen fanns det även spett med kyckling och med olika sorters korv på. 

Till kaffet serverade dottern en Budapestrulle. En av mina favorit tårtor.


Jag kom hem sent på kvällen. Nöjd och glad med min dag tillsammans med familjen.

Igår vaknade jag upp och såg lite annorlunda ut när jag tittade i spegeln.


Tydligen har ett blodkärl i ögat brustit. Fotot visar inte riktigt hur rött det är. Har haft så en gång förut när jag hade fått en kvist i ögat ute på skogspromenaden.

Det gick över av sig själv efter ett tag. Så det gör nog det här också. Men varför det blivit så här vet jag inte. För den här gången har jag inte fått något i ögat.

Det gör inte ont som tur är. Jag har en tid på Hälsocentralen om lite drygt 14 dagar. Så är det fortfarande kvar då kan dom titta på det.

Så igår försökte jag att inte anstränga ögat. Ingen skärmtid med andra ord. Därför inget bloggande heller. Men det gjorde ingen skillnad. Så idag sitter jag vid datorn, som vanligt.

Tisdagen blir en städdag här. Även fast solen skiner och det är 18 grader i skuggan kl 8 på morgonen. Får väl sitta ute när jag är färdig med allt annat.

Dagens middag blir rester från igår. Hittade ett så bra recept på kokaihop.se


Kotletter som man lägger råa i en ugnsform. Blanda 2 dl creme fraiche, 3 dl grädde, 1 dl soya, 1-2 msk sambal oelek. Häll blandningen över kotletterna.

Sätt in i ugnen på 175 grader. Låt det gräddas i 11/2-2 timmar. Om man inte vill ha så mörk sås kan man täcka över med folie när såsen börjar mörkna. Det var så gott. Det kan jag rekommendera. Man kan använda kyckling till samma recept.

Men nu är det dags att runda av för idag. Jag vet att jag blir lite långrandig ibland. Sorry. Nu blir det kaffe och blogg koll. Måste ju se vad ni har haft för er sen sist.

Ha en fin dag. Stor KRAM.



Kommentarer

  1. Vilket härligt morsdagsfirande du haft.
    Tack så mycket för dit recept, det lät väldigt gott.
    Hoppas ditt öga blir bättre.
    Kram Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Carin. Jag hoppas allt är bra med er också.
      Kram

      Radera
  2. du verkar ha haft en doppen morsdag ..härligt ...så där har jag oxå haft i ögat ..kom bara plötsligt men gav med sig rätt fort ...vet inte vad de är men någon slags blödning ..biland kan de bli mörkrött å ibland mer ytligt rosarött ..hoppas de går över fort för dig
    hade fint

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har ju inte några besvär av det.
      Förutom att ögat ser lite misshandlat ut.
      Ha det fint du också Blondie.
      Kram

      Radera
  3. Vilken härlig mors dag du fick.
    Här blev dottern och barnbarnet förkylda.
    Så vi fick ställa in alla planer.
    Gubben och jag åt tårta och firade lite själva.
    Det var mysigt ändå.
    Ditt öga är nog en sån där liten blödning när ett ytligt blodkärl brustit. Brukar försvinna på en vecka eller två.
    Ha en fin sommar kväll nu.
    Kram S

    SvaraRadera
  4. Tack S. Kom fram till samma resultat som du när jag googlade ögat. Så det stämmer nog.
    Vilken otur med förkylningarna. Men nu vågar man ju inte chansa. Nu sen corona kom tar man alla förkylningar på allvar.
    Ha det bra du också nu.
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

En liten varning