Vykort eller sms

Fick ett sms från en kompis som är utomlands.
Då slog mig tanken att det var evigheter sedan jag fick vykort
från någon av mina vänner,

Ett gammalt hederligt vykort.
Med en bild på hotellet och en ditritad pil,
med orden: här bor vi.

Nu skickar alla sms för att berätta hur fantastiskt
dom har det på semestern.

Jag har inte heller skickat ett brev eller ett vykort sedan ..........
ja, jag vet inte när jag gjorde det sist.

Visst är det bekvämt med den moderna tekniken.
Det går ju så snabbt att skicka ett mejl eller sms.
Men jag gillade att få vykort, som satt uppe på kylskåpet en evighet sen.

Och alla dessa förkortningar man använder sig av i sms och mejl.
Jag fattar knappt hälften av dom. Får i alla fall klura en hel del
för att förstå alla.

Kanske kommer förkortningar och dataspråk bli den nya svenskan.
Våra barnbarns barn kanske pratar en helt annan svenska än
vi gör nu. Vår svenska kanske glöms bort och blir ovanlig.
Lika ovanlig som ett vykort.

Kommentarer

  1. Visst är det lite motsägelsefullt .. jag skickar sällan vykort, men blir jätteglad när jag får något. Här behövs det en uppryckning!! Kanske till och med en förening eller facebookgrupp för vykortens bevarande!!

    Fast jag är ju inte med på facebook .. :-(

    SvaraRadera
  2. Jag gillar att få MMS, en fin bild och en "här är jag just nu" hälsning!

    SvaraRadera
  3. Any, deppa inte över facebook min vän.
    Vi gör det hela till en politisk kampanj istället.
    Vi kan kalla oss vykortspartiet, eller kanske bevararna.
    Sen bildar vi regering när vi vunnit valet.
    Jag kan tänka mig att bli humorminister.
    Vad sägs om det? Inte så dumt va? =)))

    SvaraRadera
  4. Haggann, alla hälsningar är välkomna här också.
    Men det är lite synd att brev och kort försvinner helt och hållet. Ibland kan det gamla ju vara värt att bevara fast det dyker upp nyheter. Det ena behöver ju inte utesluta det andra. =)

    SvaraRadera
  5. Tänkte på det när jag köpte en frimärke häromdagen att det var verkligen länge sedan sist! Tänk så många brevvänner jag hade som barn och tonåring och nu får eller skickar man aldrig vare sig brev eller kort och det är så synd!
    Sms och mail och allt vad det är är bra men det är roligt som ni säger att kunna sätta upp ett mysigt vykort på kylskåpet också!

    Ha nu en riktigt fin dag tjejen vi ser ut att få ett kanonväder idag med!

    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

Måndagsbloggen