Lucia



Glad Lucia! Eller heter det Trevlig Lucia?
Vad det än heter så önskar jag er en bra Lucia helt enkelt.

Har man barn som bor hemma brukar Lucia vara lite viktigare än om man bor själv.
Det ska lussas på skolor och daghem.
Man har köpt utstyrsel och fixat ljus och glitter m.m.

Min dotter var alltid så förväntansfull när hon var liten.
När hon blev tonåring var det luciavakan som var viktig.

När man inte har barn som bor hemma längre betyder Lucia bara att det nästan är Julafton.
För mig är det så i alla fall.

Jag tycker det är skönt att slippa stiga upp tidigare 
och ge sig iväg ut i kylan.
För att trött trängas med alla andra föräldrar i väntan på luciatåget.
Förhoppningsvis få några, inte alltför suddiga, kort på sitt eget barn.
Och sedan var det över för det här året.
Och alla rusar vidare till sina jobb och sin vardag.

Nej numera noterar jag bara att idag är det bara 11 dagar kvar till Jul.
Det vet jag för det är ju Lucia.

Kommentarer

  1. Du har så rätt. Det blir inte alls samma sak. Saknar dock den där förväntansfulla magiska stämningen som nästan gick att ta på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är så med mycket när man inte har små barn hemma längre.

      Radera
  2. Var sak har sin tjusning ;-). Kam

    SvaraRadera
  3. Visst är det så. Och när barnen är vuxna och har flyttat hemifrån saknar man en del
    som man tyckte var jobbigt då. Kram =)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

Måndagsbloggen