Ny dag,ny vecka.....

Ny dag, ny vecka och nya möjligheter. 

Vad skönt att man får en ny chans, att göra
saker bättre.
Och det man gjort bra kan man göra ännu bättre. =)

Idag har jag mycket att göra, just därför väljer jag
att ta en kopp kaffe till och sitta vid datorn en stund.
Skönt att ingen bestämmer vad jag ska göra.
Inte ens jag bestämmer över mig.
Så jag kan njuta av mitt koffein i lugn och ro.

Igår började en ny säsong av "Allt för Sverige"
Jag hann inte se hela avsnittet.
Men det jag såg fyllde mig med förundran.
Förundran över vilka starka känslor dessa amerikanska svenskättlingar har för det dom kallar
sitt moderland, Sverige.
Inte ens vi infödda svenskar är så patriotiska.
Vad beror det på? Är det något fel på oss?

För flera hundra år sedan kom en av mina förfäder
hit från södra Belgien.
Men inte har jag några fosterlands känslor för Belgien.
Inte går jag och drömmer om mina Vallonska förfäder och längtar efter att följa deras spår för att se var allt började en gång.

Jag kanske borde ha det.
Att inte ha det gör mig kanske fattigare på något sätt.
Kanske skulle det berika mitt liv att vara lite mer som svensk amerikanarna.
Men jag är helt nöjd med den släktforskning som en av mina kusiner gjort.
Har ingen längtan efter något mer.

Ja det var morgonens funderingar det.
Mycket knas snurrar runt i hjärnan allt som oftast.
Oviktigheter kan man kalla dom.
Nu ska jag behålla resten av oviktigheterna för mig själv, för idag i alla fall.

Ha en bra början på den nya veckan!





Kommentarer

  1. Det är så olika det där vad man känner för. Det land man kom ifrån eller det man flyttade till.
    Kram, go´aste ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rättelse av språklig miss:
      "Det är så olika det där vad man känner för. Det land man härstammar från eller det man föddes in i."

      Radera
    2. Ja jag är helt fascinerad av deras starka känslor.
      Speciellt med tanke på att de aldrig haft någon kontakt med vare sig Sverige eller svenskar.
      Man blir oerhört rörd av att se deras känsloyttringar.
      Kram <3

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

En liten varning