Måndagsbloggen om barnbarnen och om förkylning

 Satt och funderade på mina barnbarn och på hur stolt jag är över dom.

Jag har 3 fina barnbarn. 2 pojkar och en flicka.

De 2 äldsta har båda valt utbildningar på annan ort. Viktor (18 år) studerar på annan ort, men så pass nära ändå att han kan ta tåget hem på helgerna. Det gör han. Varje fredag kommer han hem och stannar till söndagskväll då han tar tåget igen.

                                            2 år gammalt foto på Viktor. Man får inte fota honom nu för tiden

Det har gått jättebra de här 2 åren han studerat på annan ort.

Nu är det dags för Fanny(16 år) att göra likadant. Men i hennes fall ligger skolan hon ska gå i andra änden av vårt avlånga land. Många långa mil från hemmet. Avstånden gör att hon bara kan komma hem på loven.

                                      Fanny med pappa och storebrorsan förra sommaren.

Alltså inte lika ofta som storebror. Det är något jag redan känner lite vemod över. Tanken att bara träffa henne på skolloven känns lite sorglig. Men jag vet ju att jag kommer att vänja mig så småningom.

Så i augusti bär Fannys "flyttlass" iväg. Och då har vi bara vår minsting kvar här på hemmaplan.

Alex (9 år) får vi tack och lov ha hemma många år än. Vår goa glada kille. Och när det är hans tur att välja skola kan man ju hoppas att det blir en skola här hemma. Och inte på annan ort.

 

                             Alex med mat i munnen haha 😋 

Men så är det att bo i norra Sverige, alla utbildningar finns inte här. Och då får man söka sig till orter där dom finns. På gott och ont, för oss vuxna. Barnen ser det som något spännande och roligt att prova på att bo själva.

Det var dagens fundering. Barnbarnen.💗💗💗

Min förkylning verkar ha bestämt sig för att stanna ett tag till. Tyvärr. Hostar så jag inte kan sova på nätterna. Småslumrar en stund då och då. Det har gjort att jag går omkring som en zombie här.

Måste bli frisk innan fredag i alla fall. För då har barnen skolavslutning. Och den har jag ju aldrig missat. Får inte bli första gången jag gör det.

Sen nästa vecka ska jag vara hundvakt åt dotterns hundar 3 dagar. Från måndag t.o.m. onsdag. Dottern med familj ska åka till Danmark.

Så då vill jag ju vara frisk innan dess. Vill orka med hundpromenaderna utan att hosta så jag tappar andan.

Nej, nu ska jag vila en stund.

Ha en riktigt bra vecka nu. KRAMAR 

Kommentarer

  1. Ja, tyvärr är det så när man studerar att allt finns inte i sin närhet.
    Hoppas din förkylning ger med sig nu så du är frisk och kry till skolavslutningen.
    Ha en bra och fin vecka.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Speciellt när man bor i norra delarna av landet.
    När vi bodde i Stockholm fanns det ett mycket större utbud av valmöjligheter.
    Men det är så. Man får avstå från många saker när man väljer att flytta från storstan.
    Ha en bra vecka du också.
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

En liten varning