Kattväckning

Hur blir du väckt på morgonen? Om inte av väckarklockan då förståss.
Oavsett om det är vardag eller helg är det alltid mina katter som väcker mig.

Det kanske är lite orättvis att anklaga alla fyra. Det är faktiskt bara en av dom som står för själva väckandet.
Hon sätter sig bredvid mig i sängen och petar mig med tassen i ansiktet.
Det fortsätter hon med tills jag vaknar. Försöker jag dra täcket över huvudet sätter hon sig ovanpå.
Så det fungerar inte heller. Hennes envishet och uppfinningsrikedom vet inga gränser.

När hon har bestämt att jag ska stiga upp är det ingen ide att kämpa emot.
Varför inte bara stänga sovrumsdörren med henne på andra sidan?
Jag har provat. Men det fungerar inte heller. För då jamar hon tills en av de andra katterna, som är dörrexpert, kommer och öppnar dörren åt henne.

Passande nog heter hon Yama. Hennes jamande kan väcka de döda. Och då menar jag inte en trött matte bara. Dörröppnaren som är som en inbrottstjuv, tar sig in överallt, heter Tassa. Så har vi den snälla brorsan. Han är så snäll så han är snudd på fånig. Men stor som ett hus. Vilde heter han. Han behöver bara visa sig så flyr kvarterets andra huligankatter. Deras mamma som inte alls vill vara någon mamma åt dom längre, Babsan, vill inte heller vara med i blogginlägget.

Men alla har de sin givna uppgift i flocken.
Dom har rättvis arbetsfördelning minsann, mina katter.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

En liten varning