Måndagsbloggen

Måndagen var det start för att prova på linedance. Det var mycket folk som kommit. Alldeles för många egentligen. Lokalen räckte inte riktigt till. Det kändes väldigt trångt. Det visade sig att många hade missuppfattat och inte förstått att det bara var för nybörjare. Så många hade ju gått på linedance tidigare.

                                                  foto från hemsidan

Själva dansen var inte särskilt avancerad. Passar nog alla, oavsett hur dansant man är. Och skulle nog varit kul om det inte blivit så trångt. Jag och grannen funderar på att kanske prova på ett annat ställe som hon vet också har linedance kurser. Vi får väl se hur det blir. Men tillbaka dit vi var tror jag inte att jag går. Linedance blev alltså ingen riktigt kul grej för mig.

Tisdagen hade jag en tvätt och städdag. Kanske inte så roligt men skönt när det är färdigt och man kan njuta av resultatet.

Onsdag kom barnbarnet hit efter skolan. Och när dottern kom för att hämta honom åt dom middag hos mig. Jag gjorde kyckling tacos. Snabbt, enkelt och väldigt gott. Mysigt för mig att ha middagssällskap. Jag som för det mesta äter ensam.



Torsdag ägnade jag en del av dagen åt ekonomin. Det var ju den sista dagen i månaden och då ska alla räkningar vara inbetalda. Jag dubbelkollar alltid så inget blivit glömt. Man vill ju inte åka på förseningsavgifter. 

Fredag gick jag till vår närbutik (ett dyrt ställe) och handlade lite inför helgen. Handlade inte så mycket. Måste tänka på vad det kostar. Allting är ju så dyrt nu och då blir affärer som redan är dyra ännu kostsammare att handla på. Köpte lite frukt och en chokladbit, jag älskar choklad.💗 Fick med mig några nybakade kakor hem också. Stora chocolate chip cookies.


Dom är sååå goda så jag kunde inte låta bli att köpa några med mig hem.

Under helgen var det dags för den s.k. Finnkampen. Den tittar jag alltid på. Det gjorde jag den här gången också. Har en kompis som tycker att det är svårt att förstå tjusningen med att se på finnkampen varje år.

Men jag är nog inte ensam om att tycka att det är underhållande och faktiskt riktigt spännande också.

Helgen gick fort som vanligt fast jag inte gjorde något särskilt.
På söndagen ringde Fanny till mig (barnbarnet) Det var kul att få höra hur hon har det. Hon verkar stormtrivas på skolan och med alla nya vänner.
Så det fanns inget att klaga på. Skönt att höra.

Tänker avsluta det här inlägget med lite klagomål och gnäll. Vår region, region Västernorrland, har höjt vårdavgifterna IGEN!!! Tycker inte det var länge sedan sist. Så nu kostar det 330 kr att gå till vårdcentralen. Jag fick 3 besök inbokade inom loppet av 2 veckor. Det har med min årliga diabeteskontroll att göra. 990 kr direkt. Högkostnadsskyddet ligger på 1300 tror jag, om dom inte höjt taket på det också. Men dit hinner jag inte komma upp genom min årliga kontroll.

Sedan ska man ju ha alla mediciner som också ökat i pris. 1057 kr kostade det mig nu sist att hämta ut mina mediciner. Högkostnadsskyddet ligger på 2600.

Det är dyrt att vara sjuk i Sverige. Bra att högkostnadsskydd finns. Men det man ska betala för att komma dit är mycket. För mycket enligt mig.

Det var den här veckans inlägg från mig. Ha en bra vecka så "hörs" vi på måndag igen. KRAM



Kommentarer

  1. Så tråkigt att det blev korvstopp på linedancen.
    Mysigt med middagsgäst 😉😀 och kycklingtacos är gott.
    Här är inte sjukvården som i Sverige. Gubben betalar inte ett öre när han är på vårdcentralen och har ett läkarbesök. Hans mediciner är inte heller så dyra som det var i Sverige. Det har något med socialförsäkringssystemet att göra och att han är pensionär.
    Ha en bra vecka.
    Kram Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde vara större rabatt för pensionärer här i Sverige. Även för oss som är sjukpensionärer. För man har ju inte direkt någon hög inkomst med pension.
      Ha det bra ni också Carin.
      Kram

      Radera
  2. oj vad synd det var så mycket folk hoppas de blir mindre med tiden eller om de är bättre på andra stället ...är ju kul att ha något inbokat att se fram emot liksom ...ja nu dyrt har det blivit med både mat och mediciner ..tur nog är insulin gratis än så länge ...gott att unna sig lite ibland ..ha nu en fin vecka ...hade fint

    SvaraRadera
  3. Ha det fint du också Blondie.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Kul med linedance men det får ju gärna vara lite "space" om man ska dansa, förstår dig. Låter som en bra vecka och håller med dig om vårdavgifterna, bara att få ny medicin per telefon kostar ju...för att inte tala om tandläkarbesök! En utlandsresa är ju billigare!! Inte klokt...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  5. Ja jag instämmer. Och det känns som om kostnaderna har rusat i höjden så snabbt den senaste tiden. Som om det inte räcker med de höga matpriserna!
    Snart har vi inte råd att varken äta eller få vård.
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

En liten varning