Måndagsbloggen

Vädermässigt har det här varit en konstig vecka. Den började med snö och -18 ute. Iskalla vindar som gick genom alla kläder. I slutet på veckan var det +1 och regn. Snacka om snabba kast. Idag snöar det lite och är -8.

På måndagen träffade jag min bror och svägerska. Vi hade en shoppingdag och gick runt i köpcentrumet. Tog avbrott för lunch och åt kinamat. Jag åt apelsin kyckling. Sååå himla gott. 


Hade en jätte mysig dag och när jag kom hem på eftermiddagen kände jag mig väldigt nöjd med dagen.

På tisdagen började jag plocka fram mina el ljusstakar och mina julgardiner. Det är några dagar kvar till första advent. Jag vet. Men jag kunde inte hålla mig längre. Gjorde adventsfint i alla mina fönster. 
Så nu är det riktigt mysigt här.



Onsdagen var som vanligt en Alex dag. Härliga eftermiddagar att vara tillsammans med min goa och glada kille. Vi pysslade lite. Gjorde pärlplattor med julmotiv. Som man kan dra en tråd igenom och hänga i julgranen om man vill.

På torsdagen fick jag hem lite matvaror från Ica. Var tvungen att fylla på färskvaror. Går inte att gå ner till centrum och handla just nu. Det är tjock is större delen av vägen här uppe på söders höjder. Man kan ta sig fram med broddar om man tar det försiktigt. Men jag vill inte släpa tunga matkassar samtidigt i halkan.

Gjorde fredagen till en tvätt och städdag. Gjorde en god middag sen. Det blev marinerad karré och potatisgratäng. Kollade på idol på kvällen.

Helgen var i stort sett likadan som resten av veckan. Jag pysslade här hemma. Glodde på tv, som vanligt. Mycket skidåkning att kolla på nu. Satt förståss en hel del vid datorn också.

Det händer inte mycket här. Känns som riktig stiltje. Ingen vind i seglen här inte. Men det ska man kanske vara glad för.

Egentligen har jag väl inget att klaga på. Inte något särskilt i alla fall.

Nu är vi inne i den första advents veckan. Tiden går snabbt så innan man hunnit fatta det är julen här. Pratade med min kompis om hur olika jultraditioner man har i vårt avlånga land. En del har kålpudding på julbordet, andra har stek med grönsaker och sås. Vi har minskat ner på all mat på julbordet som man aldrig orkade smaka på ändå.

Vad har ni för jultraditioner?

Nej, nu ska jag ta en påtår. Sen ska jag googla recept på finsk kål låda. En finsk julrätt som en väninna till mig alltid gör. Jättegod med senap till.
Hittade en bild av lådan på nätet. Min väninnas brukar ha lite mer färg.

Ha en fin vecka nu. Och glöm inte att ett gott skratt förlänger livet.
KRAMAR



Kommentarer

  1. Verkligen växlande väder. Och ut och gå på isgata är ingen hit.
    Apelsinkyckling lät väldigt gott.
    Hade en finsk arbetskamrat som brukade göra denna rätt.
    Ha en ny bra vecka.
    Kram Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja i Finland har dom ju många olika sorters lådor på julbordet.
      Min bästa väninna är från Finland.
      Kram

      Radera
  2. ja vädret kan verkligen variera ..å sån fin adventsstake du har ..jag har inte plockat fram mitt än men gör nog de på fredag..trevligt att pyssla med barn ..gör jag oxå hos syrran min de gånger killen har lust ..åå kål låda lät gott ..de ska googla på gott till skinka köttbullar å prinskorv ju istället för jansson ...hade fint och ha en bra vecka

    SvaraRadera
  3. Nubbesallad och revbensspjäll är ett måste på vårt julbord.
    Ibland rökt fårfiol också.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

En liten varning