Förändring

Snart ser det ut så här ute i naturen, färgsprakande.
För nu är hösten verkligen här.
Nu blir allt annorlunda, nu förändras naturen.
Björkarna tappar alla sina löv nu.
Marken utanför är täckt av gula björklöv.
Och lönnlöven har också börjat ändra färg.
Jag får verkligen lust att ge mig iväg ut och promenera.
Tycker om att promenera och insupa hösten när den kommer.

Nu blir det annorlunda mat också.
Mer grytor och långkok, gratänger och stekar.
Till skillnad från alla lätta sommarsallader jag levt på den sista tiden.
Tex den här fläskfilé grytan jag hittade på nätet med svamp och timjan.
Ser riktigt krämig och god ut tycker jag.
Det som är bra med grytor är att man kan blanda i praktiskt taget vad man vill hur man vill.
Det brukar alltid bli så bra så.

Något annat som blir annorlunda här hemma på hösten, är åtgången av ljus.
Jag får ständigt fylla på mitt ljus lager.
För när kvällarna mörknar där utanför finns det väl inget mysigare än att tända levande ljus inne.

Jag fyller mitt hem med tända ljus under höst och vinter.

Något annat som är lite lustigt är att jag dricker mer te på hösten. 
 Annars är jag en riktig kaffetunna.
Men redan nu, när det mörknar ute vid 19.30, har jag börjat med mitt höst kurande.
Då mörkret faller utanför tänder jag en massa ljus.
Sen kryper jag upp i soffan med en kopp te och njuter av skymningen.
Det är väldigt fridfullt och vilsamt tycker jag.
Som hösten själv, allt går i vila och förbereder sig för den långa vintern som kommer sen.

Ha en härlig höstdag nu. =)

 




Kommentarer

  1. Önskar dig detsamma.
    Kram mamma C

    SvaraRadera
  2. ja de är lite som att man bonar å vilar sig in i hösten
    hade fint

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

Måndagsbloggen