Inlägg

Vi kan själva!

Bild
"Människor behöver inte bli frälsta eller räddade" "Människor behöver kunskap om sin egen kraft  och hur de får tillgång till den" Kort och gott: Allt vi behöver finns inom oss. Eller "Ta din säng och gå" Ha en bra dag!

Bluff post.

Bild
Jag betalar alltid mina räkningar i god tid. Gjorde det den här månaden också. Tycker det är skönt att veta att allt är betalt och att det som blir över är vad jag har att leva på till nästa lön. Därför blev jag förvånad igår när det kom en till räkning i brevlådan. Kunde inte förstå vad det skulle kunna vara. Visste ju att jag inte hade glömt någon räkning. Men min förvåning övergick i ilska. För när jag öppnade kuvertet visade det sig att det inte var någon räkning i. Det var reklam för ett nytt bantningspreparat! Att de kom i ett kuvert som såg ut som de som innehåller räkningar var väl ett smart drag för att vara säker på att mottagaren öppnar det. Vet man att det är reklam åker det ju ofta direkt  i soporna men så gör man ju inte med räkningar. Jag tycker att det är oerhört fräckt att göra så. Försökte i rena ilskan ringa upp företaget. Men som vanligt när det gäller den här typen av företag går det inte att nå någon per telefon.

Tre bra saker.

Bild
Jag jobbar ständigt med mig själv och försöker utveckla mig som människa. Jag är övertygad om tankens skapande kraft. Och försöker på olika sätt bli mer medveten. För vissa låter det flummigt och för andra låter det som något självklart. Att försöka tänka positivt och vara en god människa är inte alltid så lätt, inte för mig i alla fall. All energi, både positiv och negativ, sprider sig som ringar på vattnet. Om någon ler mot dig på gatan eller säger något vänligt till dig. Så blir du genast på lite bättre humör. Tänk om du skulle göra tre bra saker mot andra varje dag. Hjälpa någon, säga något snällt, låta någon gå före i kön eller bara le mot någon. Tänk så mycket positiv energi som skulle spridas då. Så från och med idag ska jag försöka göra tre bra saker varje dag. Gör det ni andra också, så får vi se hur det går.

Nu är det helg.

Bild
Solen skiner från en klarblå himmel och det ser riktigt somrigt ut idag. Men det är inte mer än +6 grader ute än. Så ingen direkt sommarvärme, inte så här på morgonen i alla fall. Jag hade planerat att åka ut på landet över helgen. Men har ställt in det eftersom jag ju haltar omkring här med min onda tå. Är jag ute på landet vill jag kunna göra annat än att bara sitta stilla med foten högt. Så det blir en lugn helg hemma i mitt eget sällskap. Jag har en bok jag inte börjat läsa än. Och skulle läslusten fattas kan jag ju alltid börja virka på den nya duken jag skaffat mönster till. Eller fördriva tiden med att maraton titta mig igenom alla avsnitt av mina gamla favoritserier. Jag hittar alltid på något som får den här ensamma helgen att bli rätt trevlig trots allt. Hur er helg än ser ut så hoppas jag att den är precis som ni vill ha den! Ha det! 

Ännu ett talesätt.

Bild
"Inget ont som inte har något gott med sig" Ännu ett talessätt som jag har svårt att se sanningen i. Kanske beror det mycket på att mitt onda gör sååååå jätte ont. Jag kan inte se något gott i det alls. Jag har nämligen skaffat mig en blå tånagel. Tappade en tung kastrull rakt på stortån igår. Det gjorde helvetiskt ont! Och nageln blev blå direkt. Så just nu haltar jag omkring och väntar på att det ska bli bättre. Kan inte se något gott i det alls. Det här molnet har minsann ingen silverkant! Så det så!

Dumma ordspråk.

Bild
Igår skrev jag om uttrycket att "Morgonstund har guld i mun" Idag tänker jag ta upp ett annat dumt ordspråk. "Stark som en oxe" Det uttrycket lurar oss att tro att oxen är världens starkaste djur. Men i själva verket är världens starkaste djur den här lilla varelsen. En liten bagge alltså. Herkulesbaggen. Om den k an man läsa på Wikipedia: Herkulesbaggen  ( Dynastes hercules ) är en av världens största skalbaggar. De lever i  regnskogen  i  Central - och  Sydamerika  och dess skal skiftar i färg mellan grönt och svart beroende på luftfuktigheten. [1]  Baggen kan bära upp till 850 gånger sin egen vikt och är i förhållande till sin vikt troligen världens starkaste djur. [1]  Hanen blir mellan 90 till 170 och honan cirka 60 till 90 millimeter lång. Så nu kan vi sluta att säga att någon är stark som  en oxe. Istället får vi säga"Kolla på honom, han är ju stark som en Herkulesbagge!" Imorgon kastar jag mig över ett nytt dumt or...

Morgonpigg

Bild
Jag har hört att morgonstund har guld i mun. Jag har kollat noga varje morgon när jag borstat tänderna . Men inte hittat något  guld ännu. Så det ordspråket är nog bara en bluff. Egentligen skulle jag ju starta en liten undersökning av alla ordspråk. Och se hur många som har någon som helst sanning i sig. Det tål att tänka på minsann. Får väl bli mitt nästa projekt, nu när jag ändå har så mycket tid på mig. Varför har jag så mycket tid? Jo, jag har ju plötsligt blivit så morgonpigg. Är uppe med tuppen, långt före alla andra sjusovare. Har ingen aning om varför egentligen. Bara en mängd olika teorier. En av teorierna är att jag nu nått det stadie i livet då man klassas som gamling. För när jag var liten var min mormor alltid uppe med tuppen. Lååångt före oss andra. Likadant är det med min mamma. Alla gamlingar är tydligen morgonpigga. Dom kanske har sovit upp sin kvot av sovmorgnar. Eftersom jag plötsligt och oförklarligt blivit så morgonpigg så får jag väl räkna mig som en äkta g...