Ordfnissande

Jag pratade med mitt barnbarn och sa att:
"Nu tappar jag hakan!"
Först stirrade hon på mig med stora ögon.
Sen började hon skratta "Men mormor man kan
ju inte tappa hakan. Den sitter ju fast."

Då provade jag en del andra uttryck på henne,
för att se hur hon skulle reagera.
Det uttryck hon skrattade mest åt var nog att
"Få myror i huvudet"

Jag har aldrig tänkt på hur roligt en del saker kan låta
för ett öra som inte vet vad man egentligen menar utan tar orden bokstavligt.

Jag antar att en del av våra talessätt måste låta
heltokiga även för en invandrare.

Ett annat av barnbarnets fnissigaste stunder uppstod
när jag sa att man ibland måste få lite mer kött på benen.
Hon undrade om man skulle lägga köttbitar på benen.
Hon tycker helt klart att mormor pratar jätteroligt ibland.

Vad bra det är att kunna få hjälp av barnbarnets fnissometer när man vill undersöka olika sätt att uppfatta ord på.


Kommentarer

  1. Hahaha! Vilket underbart inlägg! Barn är härliga och de tar det bokstavligt, allt man säger. Och då kan vad som helst hända i deras fantastiskt fantasirika värld.
    Kram och trevlig helg, go´aste vännen ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen en underbar värld full av magiska ting som barn rör sig i. Jag älskar att utforska den världen såväl som vår egen verklighet med mitt barnbarn.
      Trevlig helg och stooor kram <3

      Radera
  2. Underbart! Visst blir det roligt om man börjar tänka bokstavligt på uttrycken! Ha en mysigt fredag! nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen tokroligt att tänka bokstavligt på dom.
      Ha en riktigt mysig helg sötnosarna!
      NosBuff och SvansKram

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ingen rolig syn

Äntligen Fredag

En liten varning